לוגו פציאליס, בלס פלסי ושיתוקי פנים - אתר המידע למתמודדי שיתוק פנים

בלס פלסי (תסמונת בל, שיתוק על שם בל)

אתר של Facial Nerve Center בבוסטון מסביר מצוין מהו שיתוק על שם בל (בלס פלסי). הנה תרגום מתוך האתר שלהם:

שיתוק על שם בל (בלס פלסי, תסמונת בל) הוא הסיבה השכיחה ביותר לשיתוק פנים. 20-30 אנשים לכל 100,000 חולים בבלס פלסי בכל שנה. בדרך כלל, אנשים מתעוררים בבוקר עם צד אחד משותק, או שהם מרגישים שמתפתחת חולשה בצד אחד של הפנים על פני כמה שעות עד 3 ימים.

חולשת השרירים ניכרת במצח, עין, לחי ושפתיים. זה נפוץ שיהיו גם שינויים בחוש הטעם, רגישות לרעש חזקים, וכאב בתוך או מאחורי האוזן. למרות שזה לא הוכח באופן חד משמעי, רוב הנתונים מצביעים על כך שהתפרצות של וירוס ההרפס סימפלקס (אותו הרפס שגם מופיע לפעמים על השפתיים) אחראית לשיתוק. מדובר על וירוס נפוץ למדי ובדרך כלל נדבקים בו במהלך הילדות והוא נשאר רדום בתוך העצבים. הוירוס מתפרץ מחדש ע"י טריגרים שונים כמו לחץ, עייפות, כשל חיסוני כלשהו וכדומה. בערך כ-70% מהאנשים שלוקים בבלס פלסי מחלימים לגמרי.

רוב הרופאים מסכימים שטיפול סטירואידי מזרז את ההחלמה ומגדיל את הסיכוי להחלמה מלאה. קיימים גם מחקרים לגבי טיפול אנטי ויראלי, אבל הם יותר שנויים במחלוקת. עם זאת, רוב הנתונים מצביעים על כך שטיפול בוואציקלוביר תורם אף הוא להחלמה טובה.

בימים הראשונים של השיתוק, הדבר החשוב ביותר הוא להגן על העין מכיוון שאנשים לא מסוגלים למצמץ באופן תקין. משתמשים בטיפות עיניים במהלך היום וג'ל או מישחה עיניים בלילה. סגירת העין עם טייפ היא גם כן פעולה נפוצה מאד.האנשים אשר מחלימים לגמרי בדרך כלל לא זקוקים לטיפול פיזיותרפיסטי או התערבויות אחרות.

האתגר עם בלס פלסי הוא אותם 30% מהחולים אשר תפקוד הבעות הפנים שלהם נפגע באופן ארוך טווח. הליקוי יכול להיות קליל ביותר (אף אחד מלבד החולה לא יכול להבחין בכך) לבין ליקוי משמעותי (מראה חיצוני משתנה אפילו במצב מנוחה ובטח בזמן הבעות פנים).

הסימפטומים הם בדרך כלל מתח והתכווצות בשרירי צד הפנים שנפגע, ותנועות לא רצוניות של שרירים מסויימים בזמן שמנסים בכוונה להזיז שרירי פנים אחרים. תופעה זו נקראת סינקיניזס, ואפשר לנהל אותה ע"י פיזיותרפיה (אצל מישהו שעבר הכשרה בתחום הזה), וכן ע"י בוטוקס, ולעיתים גם ע"י ניתוח כירורגי.

כאשר מישהו מאובחן בבלס פלסי, חשוב לשלול גורמים אחרים שעלולים היו לגרום לשיתוק. אם ההחמרה בשיתוק מתרחשת תוך 3 ימים (כלומר לא ממשיכה להחמיר לאחר 3 ימים), והמטופל מראה סימנים ראשונים של החלמה תוך 4 חודשים, אז זה כנראה בלס פלסי. לעומת זאת, אם תהליך הופעת השיתוק מתרחש באופן איטי יותר, למשל במשך במספר שבועות או חודשים, אז נדרשת בדיקה יסודית יותר כדי להבין אם לא פוספסה אבחנה רפואית אחרת.
מקור: https://www.facialnervecenter.org/bells-palsy

תסמונת בל בשלב האקוטי לעומת תסמונת בל כרונית עם סינקינזיס

תפריט נגישות

התכנים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי. התכנים נועדו להרחבת הידע האישי של הקוראים ואין לראות בהם תחליף להתייעצות עם רופא מומחה או גורם מקצועי מוסמך בתחום הפציאליס. את האתר הקים אילן ליבנה, אשר חלה בעצמו בפציאליס, והחליט לרכז ולהנגיש לקהל הרחב את המידע אותו צבר לאורך מסע השיקום שעבר.