לוגו פציאליס, בלס פלסי ושיתוקי פנים - אתר המידע למתמודדי שיתוק פנים

מידע חשוב למאובחנים חדשים בפציאליס

מידע חשוב למאובחנים חדשים בפציאליס

צפו בסרטון שבו המומחה לפציאליס, ד"ר מייקל ריילי, מסביר על החשיבות של אבחון נכון והטיפול התרופתי לאחר האבחון הראשוני.

שימו לב לדבריו של ד"ר ריילי

ד"ר ריילי מסביר בסרטון הנ"ל שנזק עצבי בלתי הפיך יכול להתרחש ב- 3 השבועות הראשונים מרגע הופעת השיתוק. כלומר שלושת השבועות הראשונים הם חלון זמנים ייחודי שבו יש סכנה לפגיעה בלתי הפיכה בעצב. כפועל יוצא מכך, ד"ר ריילי ממליץ על טיפול תרופתי (סטירואידים וגם תרופה אנטי-ויראלית) למשך 3 שבועות מלאים, וזאת בשונה מהטיפול המקובל של 10 ימים, שבו השתמשו לביצוע המחקרים בעבר.

שימו לב:
נכון לעכשיו, המלצה של ד"ר ריילי לטיפול ל-3 שבועות מבוססת על הניסיון הפרקטי שלו מהשטח, כרופא מומחה שמטפל בהרבה חולי פציאליס בקליניקה, אבל היא עדיין לא מבוססת על מחקרים רשמיים (עדיין לא פורסם מחקר שבו בדקו יעילות הטיפול התרופתי ל-3 שבועות). ד"ר ריילי מרחיב, מנמק ומסביר מדוע לדעתו, טיפול של 3 שבועות עדיף ומומלץ יותר מאשר טיפול של 10 ימים בהרצאה הבאה.

חשוב מאד להכיר שבישראל אין כיום אחידות בין הרופאים לגבי מתן הטיפול התרופתי.
ישנם רופאים שנותנים, במקרה של בלס פלסי, גם תרופה אנטי-ויראלית בנוסף לסטירואידים (רק ליתר ביטחון), וישנם כאלה שרושמים רק סטרואידים ללא אנטי ויראלי.
למה זה ככה? אין לכך תשובה אחת ברורה אבל העדויות מתוך הקהילה שלנו ממחישות כי ישנם רופאים שמעדיפים להחמיר ולהוסיף גם טיפול אנטי-ויראלי (כי אולי מדובר בתסמונת רמזי האנט ללא סימני פריחה), ואחרים מסתפקים רק בסטירואידים.
לדוגמא: פרופסור קרסו מעדיף להוסיף גם וולטרקס (תרופה אנטי-ויראלית) לטיפול הרגיל של הסטרואידים:

דוגמא למידע שיווקי ולא מדעי בנושא טיפול בפציאליס המופץ בטלויזיה



בנוסף, העדויות הרבות בקבוצת הפייסבוק שלנו מוכיחות שקיימת גם שונות גדולה מאד בין הרופאים השונים בישראל לגבי קביעת המינון של הטיפול בסטרואידים. רוב הרופאים בישראל נותנים 60 מ"ג למשך 5 ימים, ואז מתחילים הפחתה של 10 מ"ג בכל יום נוסף. ישנם רופאים שדוגלים בהפחתה הדרגתית יותר של 10 מ"ג כל יומיים, או הפחתה הדרגתית מאד של 10 מ"ג כל 3 ימים (כמו ההמלצה של ד"ר ריילי).
המשמעות של כל זה היא שישנם חולים שמקבלים טיפול סטרואידי שמסתיים לאחר 10 יום. ואצל אחרים הטיפול יכול להימשך אפילו עד היום ה-22. בהרבה מקרים מדובר על עניין של מזל לגבי איזה רופא תפגשו. בהחלט ייתכן מצב שתגיעו לשני רופאים שונים ואחד ייתן לכם טיפול שמסתיים לאחר שבוע והרופא השני ייתן לכם טיפול שמסתיים לאחר שלושה שבועות.

לכן, לאחר האבחון הראשוני, מומלץ מאד להגיע לחוות דעה שניה כדי לוודא שאתם מקבלים טיפול תרופתי אופטימלי ספציפית למצבכם הספציפי.

אנחנו ממליצים לפנות בהקדם לד"ר דקלה מצליח.


ראו את הטבלה הבאה שממחישה את השוני הקיים בין הרופאים השונים בישראל במתן טיפול סטירואידי לפציאליס:

מינון סטרואידים בתרחישי טיפול שונים: המינון שנבדק במחקרים (הפחתה של 10 מ"ג בכל יום), נפחתה איטית יותר של 10 מ"ג בכל יומיים, וההמלצה ע"פ ד"ר ריילי (הפחתה של 10 מ"ג כל שלושה ימים החל מהיום השמיני)
תרחישי מינון סטירואידים שונים.

 

לצערינו, בקבוצת הפייסבוק שלנו, יש עדות להרבה מקרים בהם הרופאים נתנו אפילו מינון שהיה קטן מהמינון הסטנדרטי שנבדק במחקרים:

מטופל מתאר כיצד רופא משפחה הקטין לו באופן משמעותי את מינון הסטרואידים לעומת המלצת רופא המיון.
דוגמא לרופא שהחליט להקטין את המינון המקובל במתן סטרואידים. לצערינו המקרה הזה הסתיים בנזק בלתי הפיך לעצב הפנים. בקבוצת הפייסבוק שלנו יש עוד עדויות רבות מסוג זה. לכן, לאחר האבחון הראשוני, מומלץ להגיע לחוות דעת שניה אצל רופא שמומחה לפציאליס.

מכיוון שרופאים שונים בישראל נותנים מינונים שונים, כדאי להגיע בהקדם לחוות דעת שניה בהקדם אצל רופא נוסף כדי לוודא שאכן קיבלתם את המינון האופטימלי למקרה שלכם.

בסקר שערכנו בקבוצת הפייסבוק של קהילת הפציאליס התגלו ממצאים מדאיגים בנוגע לשוני בין הרופאים השונים בכל הקשור לטיפול התרופתי:

משך הטיפול הסטרואידי עד סיום מוחלט על פי סקר חולי הפציאליס בישראל שבו השתתפו כ-143 אנשים.

נקודה חשובה נוספת: אם אובחנתם עם בלס פלסי, חשוב לוודא שלא פוספסה אבחנה של תסמונת רמזי האנט. הקשיבו לדבריו של פרופסור ריילי בנושא הזה:

 

ציטוטים מתוך הסרטון של ד"ר ריילי אשר מופיע בראש העמוד:
1. "עד אשר אנחנו [הרופאים] נפתח שיטה כדי לאבחן אילו מטופלים נמצאים בסיכון גבוה להחלמה חלקית, אני מאמין שכדאי לתת טיפול תרופתי אגרסיבי יותר [מהטיפול הסטנדרטי], לכל מי שמאובחן עם הפציאליס."
2. "דברו עם הרופא שלכם לגבי מידת הנוחות שהוא מרגיש בטיפול בפציאליס, כולל הידע שלהם לגבי מה לעשות במצב שבו ההחלמה היא חלקית."
3. "אם הרופא שלכם, אינו מומחה אמיתי בטיפול בפציאליס, זה הגיוני לבקש מרשם למינון גבוה של סטירואידים [למשל:פרדיזון] ותרופה אנטי-ויראלית [למשל אציקלוביר/וולטרקס] ואז לחפש בדחיפות מעקב אצל מומחה לעצב הפנים."
אנחנו ממליצים לפנות בהקדם לד"ר דקלה מצליח.

 

טיפול עם סטירואידים

 

תרופה אנטי ויראלית
Get Those Meds! The most important step you can take at onset is to begin a course of steroid and antiviral medication, ideally withoin 72 hours of onset



 

פרופסור ריילי מסביר על החשיבות שבטיפול תרופתי ב-3 שבועות הראשונים לשיתוק.

 

תפריט נגישות

התכנים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי. התכנים נועדו להרחבת הידע האישי של הקוראים ואין לראות בהם תחליף להתייעצות עם רופא מומחה או גורם מקצועי מוסמך בתחום הפציאליס. את האתר הקים אילן ליבנה, אשר חלה בעצמו בפציאליס, והחליט לרכז ולהנגיש לקהל הרחב את המידע אותו צבר לאורך מסע השיקום שעבר.