לוגו פציאליס, בלס פלסי ושיתוקי פנים - אתר המידע למתמודדי שיתוק פנים

מדוע כדאי להימנע מטיפול הכולל גירוי חשמלי‎

אמנם התופעה הזו הולכת ופוחתת עם הזמן, אבל לצערינו אנחנו עדיין שומעים על מקרים בהם מטפלים שונים מעניקים טיפול שכולל גירוי חשמלי לשרירי הפנים (מכשיר זרמים/מכשיר TENS וכו'). התופעה הזו קיימת גם אצל מטפלים שעושים דיקור עם מחטים שמעבירות גירוי חשמלי.

אם טופלתם ע"י מטפל באופן שגוי ואינו מקצועי אפשר להגיש תלונה בלינק הבא.

לדף שכולל רשימת מחקרים שמעידים על כך שגירוי חשמלי יכול לגרום נזק – לחץ פה

המומחית לפציאליס Jackie Diels אומרת כך:

1. "לא לעשות גירוי חשמלי אף פעם, ללא יוצא מן הכלל, בכל סוגי שיתוקי הפנים".  2. "המטפלים שביננו שנמצאים בתחום הטיפול הזה זמן רב, רואים שהמטופלים שעברו גירוי חשמלי סובלים יותר מדפוסי תנועה לא נורמאליים  (סינקינזיס), לעומת כאלה שלא טופלו עם חשמל".

הפיזיותרפיסטית המומחית, ג'ודי בארת', מייסדת המכון לשיקום הפנים בארה"ב מסבירה בסרטון הקצר הבא מדוע היא ממליצה להימנע מגירוי חשמלי לשרירי הפנים:

https://youtu.be/_4NJ9K53HAo
הסבר על הקשר בין טיפול עם גירוי חשמלי לתופעת הסינקינזיס, עבור אנשים שאצלם יש פגיעה קשה בעצב הפנים (נקרא גם אקסונוטומזיס). בעקבות פגיעה מסוג אקסונוטומזיס, העצב, או תתי-ענפים שלו, צריכים לצמוח מחדש ועלולים לצמוח באופן לא-תקין, מה שגורם לסינקינזיס. שימו לב שאצל רוב האנשים עם בלס פלסי הפגיעה בעצב היא קלה ואינה גורמת לקטיעת העצב וצמיחתו מחדש ולכן, אם העצב שלכם נפגע רק בצורה קלה, אין חשש להופעת סינקינזיס.
קישור להרצאה המלאה – לחץ כאן.

בנוסף, המומחית לפציאליס Catriona Neville מסבירה שבמחקרים לא ראו שטיפול עם חשמל עוזר בהחלמה מפציאליס. ולמעשה, קיימים מחקרים אשר מעידים על כך שחשמל יכול להפריע למהלך ההחלמה הטבעי של העצבים ויכול להגביר את תופעת הסינקינזיס (אשר מתרחשת אצל אנשים שאצלם יש פגיעה קשה יותר בעצב).

אחד המומחים המובילים בעולם לתחום עצב הפנים, ד"ר עזיזדה, מסביר על הקונצנזוס הקיים בין המומחים לעצב הפנים לגבי הסיבה לכך שרצוי להימנע משימוש בגירוי חשמלי כדי לטפל בפציאליס.

המומחית לשיקום מפציאליס, ג'קי דיאלס, עם ותק של 35 שנה בתחום, מסבירה מדוע יש להימנע מחשמל מכל סוג שהוא ללא יוצא מן הכלל לכל סוגי השיתוקים. היא מציינת מטפלים שנמצאים בתחום הזה כבר זמן רב מסכימים בינהם שמטופלים שעשו להם חשמל, סבלו יותר מסינקינזיס לעומת מטופלים שלא עשו להם חשמל

הפיזיותרפיסטית המומחית לפציאליס, Catriona Neville, מסבירה על הסכנות הקיימות בטיפול עם חשמל.

המומחית לפציאליס, ג'קי דיאלס, מעבירה הרצאה לרופאים ומנחה אותם לציין בהפניה לפיזיותרפיה שלא לעשות טיפול עם גירוי חשמלי כי אחרת ייתכן בהחלט שהפיזיותרפיסט המטפל ינסה לבצע טיפול כזה. כיום כבר יש קונצנזוס בין המומחים שטיפול כזה יכול להחמיר היווצרות סינקינזיס (סיבוך כרוני של פציאליס).

פרופסור קרסו מדבר על הנזק האפשרי ממכשיר טנס חשמלי

דוגמא למטופלת אשר משתמשת במכשיר לגירוי חשמלי על שרירי הפנים. לא מומלץ.

הפיזיותרפיסטית המומחית לפציאליס, Catriona Neville, ממליצה להימנע מגירוי חשמלי. הנה לינק למקור

פרופסור קרסו מסביר על הניסיון שלו עם חולי פציאליס שעשו להם טיפול עם חשמל

הנחיות לטיפול פיזיותרפי בסינקינזיס של המרכז לשיקום מפציאליס במרילנד אומרות בין השאר שגירוי חשמלי עלול לגרום למצב המטופלים להיות גרוע יותר

המרכז לשיקום מפציאליס במרילנד, ארה"ב גם כן מזהיר מפני טיפול בחשמל. הנה קישור למקור

 

תרגום מתוך הראיון של הפיזיותרפיסטית המומחית לפציאליס סוזן רנקין:

"לפני שנים היה זה מקובל להשתמש במכשיר לגירוי חשמלי עבור שרירי הפנים במטרה למנוע מהם להתנוון. זה היה לפני שהמומחים הבינו, דרך ניסויים בבעלי חיים, שגירוי חשמלי יכול לעצור או להאט את הגדילה של העצב, במידה והוא אכן צריך לגדול מחדש. כמו כן, נראה שזה גם גורם לחיבורים בין תנועות שונות לאחר שהעצב גדל. כלומר גורם לסינקיניזס".

הפיזיותרפיסטית סוזן רנקין אשר מתמחה בטיפול בחולי פציאליס מסבירה מדוע יש להימנע מטיפול (שבעבר היה מקובל), אבל כיום כבר יש לגביו קונצנזוס שהוא יכול לגרום לסינקינזיס. הנה קישור לראיון המוקלט.

הפיזיותרפיסטית סוזן רנקין אשר מתמחה בטיפול בחולי פציאליס מסבירה מדוע יש להימנע מטיפול (שבעבר היה מקובל), אבל כיום כבר יש לגביו קונצנזוס שהוא יכול לגרום לסינקינזיס. הנה קישור לראיון המוקלט.

 

צילום מתוך הספר Fix My Face אשר נכתב ע"י מומחים בתחום השיקום מפציאליס שהקימו את
ה-Center for Facial Recovery. ע"פ הספר, גירוי חשמלי יכול לפגוע בתהליך השיקום של העצב ויכול להחמיר את היווצרות הסינקינזיס
מטופלת עם מחטים המשמשות לדיקור פנים ומחוברות לחשמל לצורך גירוי חשמלי

 

 

 

פרופ' קרסו מזהיר מפני טיפולים שעלולים להזיק, וביניהם טיפול בגירוי חשמלי
גם פרופסור קרסו מכיר את הנזקים האפשריים כתוצאה מטיפול עם גירוי חשמלי לחולי פציאליס
https://youtu.be/Xnsayj_IIes
הנציג של מרפאת קריסטל טאצ' בהולנד מסביר על הסכנות של טיפול בגירוי חשמלי לפציאליס
טופלה בדיקור וגירוי חשמלי
תיעוד מתוך קבוצת הפייסבוק שלנו שבו החולה מספרת על פיזיותרפיסט שטיפל בה עם אלקטרודות חשמליות. לאחר נזק עצבי חמור לעצב, צפוי להתפתח סינקינזיס בכל מקרה כחלק מתהליך הריפוי הממושך (העצב צריך לגדול מחדש בקצב של 1 מ"מ ליום). כלומר, גם ללא טיפול בחשמל צפוי להתפתח סינקינזיס. טענת הקהילה הבינלאומית אשר מובילה את התחום הזה היא שדרגת הסינקינזיס נוטה להיות חמורה יותר אצל מטופלים שטופלו עם חשמל (יש לכך ראיות אנקדוטליות)

 

גם ד"ר דניאל קידר, מומחה לפציאליס מבית חולים איכילוב, אינו ממליץ על טיפול בגירוי חשמלי:

ד"ר דניאל מסביר מדוע הוא לא ממליץ על טיפול עם גירוי חשמלי

 

לצערינו, אין עדיין מספיק מודעות בקרב הקהילה הטיפולית בישראל לגבי הנזקים האפשריים שיכולים להיגרם לחלק מחולי הפציאליס כתוצאה מטיפול הכולל חשמל. בפרט, במשך שנים רבות הפיזיותרפיסטים אשר ניהלו את פורום Zap Doctors המליצו לחולים לעשות טיפולים אשר מנוגדים לגמרי לעקרונות הטיפול הנכונים אשר מוסכמים ע"י קהילת המומחים העולמית לפציאליס.

המלצה על טיפול בגירוי חשמלי בפורום zap
תיעוד מתוך האתר Zap Doctors ובו ניתן למצוא הרבה המלצות לטיפול עם חשמל, דבר אשר אינו עולה בקנה אחד עם הקונצזוס של מומחי עצב הפנים בשאר העולם אשר ממליצים כנגד טיפול חשמלי לחולי פציאליס.

אם החלטתם ללכת לטיפול משקם, רצוי מאד להגיע לפיזיותרפיסט או קלינאי תקשורת שעבר את סדנת ההכשרה של אוניברסיטת חיפה בתחום הפציאליס.

שימו לב: כל מי שעבר את הסדנה יודע גם שלא לטפל עם גירוי חשמלי.

מקורות נוספים:
1) האתר הבריטי לשיתוקי פנים
2) הרצאה של המומחית ג'קי דיאלס
3) הרצאה של הפיזיותרפיסטית המומחית Catriona Neville

 

מחקרים וספרות מקצועית

1) Ryzenman JM, Pensak ML, Tew JM Jr. Facial paralysis and surgical rehabilitation: a quality of life analysis in a cohort of 1,595 patients after acoustic neuroma surgery. Otol Neurotol. 2005;26(3):516-521.

2) Skouras E, Merkel D, Grosheva M, et al. Manual stimulation, but not acute electrical stimulation prior to reconstructive surgery, improves functional recovery after facial nerve injury in rats. Restor Neurol Neurosci. 2009;27(3):237-251.

3) Sinis N, Horn F, Genchev B, et al. Electrical stimulation of paralyzed vibrissal muscles reduces endplate reinnervation and does not promote motor recovery after facial nerve repair in rats. Ann Anat. 2009;191(4):356-370.

4) Fargher KA, Coulson SE. Effectiveness of electrical stimulation for rehabilitation of facial nerve paralysis. Phys Ther Rev 2017;22:169–176.

5) Diels HJ. Facial paralysis: is there a role for a therapist?. Facial Plast Surg. 2000;16(4):361-364.

6) Salles AG, da Costa EF, Ferreira MC, do Nascimento Remigio AF, Moraes LB, Gemperli R. Epidemiologic Overview of Synkinesis in 353 Patients with Longstanding Facial Paralysis under Treatment with Botulinum Toxin for 11 Years. Plast Reconstr Surg. 2015;136(6):1289-1298.

 

 

תפריט נגישות

התכנים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי. התכנים נועדו להרחבת הידע האישי של הקוראים ואין לראות בהם תחליף להתייעצות עם רופא מומחה או גורם מקצועי מוסמך בתחום הפציאליס. את האתר הקים אילן ליבנה, אשר חלה בעצמו בפציאליס, והחליט לרכז ולהנגיש לקהל הרחב את המידע אותו צבר לאורך מסע השיקום שעבר.