לוגו פציאליס, בלס פלסי ושיתוקי פנים - אתר המידע למתמודדי שיתוק פנים

שלבי ההחלמה מפציאליס

לפניכם סיכום של נושא ההחלמה ושלביה השונים כדי שיהיה יותר ברור לחולים עתידיים מה צפוי להם. אנחנו מתייחסים פה לפציאליס ”קלאסי“ (פציאליס פריפרי ולא מרכזי), כלומר בלס פלסי או רמזי האנט ולא לפציאליס הנגרם כתוצאה מחבלה פיזית/ניתוח/אירוע מוחי וכו'. אלה הם עיקרי הדברים:

ככל שסימנים ראשונים להחלמה (חזרה של תנועות) מתחילים להופיע יותר מוקדם כך גם הסיכוי לכך שההחלמה תהיה טובה יותר. ישנם תרחישים שונים להחלמה: יש כאלה שהשיתוק אצלם אינו מוחלט ורק גורם לחולשה בצד הפנים שנפגע, אבל הם עדיין מסוגלים להזיז את השרירים בצד הפגוע. המוח שלהם עדיין נמצא בתקשורת מול השרירים. מצב כזה הוא מצוין כי הוא מרמז שהפגיעה בעצב היא קלה יחסית. החלמה צפויה להיות מלאה תוך מספר שבועות.

אצל אחרים יש שיתוק מוחלט בצד הפגוע. מצב זה הוא יותר טריקי שכן לא ברור אם העצב נפגע קל או קשה. זה המקום לקרוא שוב את הפוסט של דרגות הפגיעה השונות בעצב הפנים, (או אפשר גם בלינק הבא אבל יש לגלגל לאמצע העמוד). בתרחיש זה של שיתוק מוחלט, אם העצב לא נפגע קשה מדי, אז סימנים ראשונים להחלמה יופיעו תוך 6 שבועות וצפויה החלמה מלאה (או כמעט מלאה) עד 3-4 חודשים נוספים.
באופן כללי, ככל שהתנועות מתחילות לחזור קודם, כך ההחלמה תהיה קצרה יותר.

 

עצב הפנים נפוח כתוצאה מדלקת, ונמחץ לכן ע"י העצמות שסביבו
העצב נפגע כתוצאה ממעיכה שלו. אם המעיכה קלה – תהיה התאוששות יחסית מהירה. במידה והמעיכה חזקה וממושכת, העצב יכול "למות" ואז צריך לגדול מחדש.

לעומת זאת, אם העצב נפגע באופן קשה מאד (זה המצב אצל בערך 15% מהחולים שקיבלו טיפול תרופתי) אז צריך להבין שקרה פה משהו שונה לגמרי. עבור אלה שאצלם העצב נפגע קשה מאד, נוצר תהליך של התפרקות סיבי העצב (Degeneration). במילים אחרות, העצב ”מת“ החל מהנקודה בה הוא נפגע ולמעשה התנתק משרירי הפנים. נקודה הפגיעה נמצאת באיזור האוזן, שם הופעל לחץ רב על העצב כתוצאה מהדלקת שנגרמה.

עכשיו, כדאי רגע להתעכב על מה שבעצם קרה פה: ישנם 42 שרירי פנים. 21 בכל צד. בכל אחד מצידי הפנים יש את עצב הפנים אשר מורכב מ-5 ענפים ראשיים אשר מתפצלים לעוד המון ענפים קטנים יותר אשר בסופו של דבר מעצבבים את הפנים. אז כאשר אני אומר שעצב הפנים ”מת“, אני מתכוון לכך שכל אותם 5 ענפים ראשיים התפוררו להם ומתו (או נבלו אם תרצו) ואין יותר קשר בין המוח לבין 21 שרירי הפנים. זו פציעה חמורה ומורכבת.

החדשות הטובות הן שעצב הפנים יודע לגדול מחדש. הוא עושה זאת בקצב של 1 מ“מ ליום, ולכן התהליך לוקח בערך 3 חודשים (המרחק הממוצע מהאוזן לשרירי הפנים הוא 10 ס“מ). הבעיה היא שצריך ”מכשיר ניווט“ ממש טוב כדי שכל אותם המוני סיבי עצב חדשים שצומחים יצליחו לנווט את דרכם חזרה מחדש לשרירים הנכונים. לכן לעיתים קרובות, אנשים עם החלמה מעוכבת (למעלה מחודשיים ללא שום תנועה) מתפתח אצלם סינקיניזס כחלק מתהליך ההחלמה. למידע נוסף על סינקיניזס לחץ פה.

אצל חלק מהאנשים העצב העצב נפגע קשה מאד (פגיעה מסוג אקסונוטומזיס). לאחר הפגיעה העצב עובר תהליך ניוון (נקרא גם Wallerian degeneration). לאחר מכן מתחיל תהליך צמיחת עצבים חדשים.
זהו תהליך איטי שיכול לקחת אפילו 3-4 חודשים עד שחוזרות תנועות פנים ראשונות.

 

 

דרגות של פגיעה בעצב וסיכויי ההחלמה
ההבדל בין נזק קל לעצב ( נקרא גם נוירופרקסיה) לבין פגיעה קשה בעצב (נקרא גם אקסונוטומזיס)

לאחר ההקדמה הארוכה הזו אפשר סוף סוף לדבר על מסלול ההחלמה של אותם 15% אשר אצלם העצב מת והיה צריך לגדול מחדש. נהוג לחלק את ההחלמה במקרה זה ל-3 שלבים:

1. שלב ה- Flaccid Paralysis.
2. שלב ה- Paresis.
3. שלב הסינקיניזס.

שימו לב!

מומלץ להיכנס לשלושת הקישורים הנ“ל כדי להבין כיצד למקסם את ההחלמה בכל שלב!

 

תיאור השלבים השונים

בשלב ה-1 (flaccid paralysis) הפנים רפויים לגמרי. שלב זה יכול להימשך גם 10-15 שבועות! אין ספק שזה שלב מאד מאד מסתכל… מאד קשה לא להיכנס לפאניקה כאשר אינכם רואים שום שיפור תקופה כה ארוכה. כדאי לזכור שבשלב זה העצבים עדיין גדלים להם לאט לאט ועדיין לא התחברו לשרירים. אבל בסופו של דבר חלק מהעצבים יסיימו לעבור את הדרך הארוכה (בתקווה עם כמה שפחות טעויות ניווט בדרך) ויתחברו לשרירים. ברגע שמתחילים להיווצר חיבורים בין העצבים החדשים שצמחו לבין השרירים מתחיל השלב ה-2, שלב ה-Paresis.

 

בשלב הפרסיס (Paresis), טונוס השרירים משתפר והפנים נראים פחות נפולים. אתם מרגישים מעודדים שהנה, סוף סוף גם אתם מחלימים! אתם מצליחים אולי להזיז ממש מעט חלק משרירי הפנים. צריך לזכור שלא כל השרירים מתחברים באותו זמן, ולכן בהחלט ייתכן שתתחיל למשל תנועה בלחי בזמן שהגבה עדיין לא מגיבה בכלל, או שהעין תחזור למצמץ לפני שהחיוך מתחיל להשתפר. לעיתים, חלק מהשרירים אינם זוכים כלל לעצבוב מחדש ונשארים משותקים. למשל: ייתכן והשרירים אשר מפעילים את הלחי יחזרו לפעול בזמן שהשרירים אשר אחראיים לשפתיים ישארו משותקים או חלשים, ואז אותו אדם יוכל אמנם לחייך אבל במקביל גם יתקשה להגות אותיות בומ“פ.

בשלב השלישי של ההחלמה צפוי להתחיל סינקיניזס שעליו מדובר בהרחבה בקישור פה.

בתמונות למטה ניתן לראות את שלבי ההחלמה השונים. יש להסתכל משמאל לימין. כל תמונה צולמה בהפרש של חודש מהשניה. מהסתכלות בתמונות ניתן לראות שבשתי התמונות הראשונות משמאל, אשר מתאימות לחודשיים הראשונים מאז הופעת השיתוק, המטופלת נמצאת במצב של שיתוק מוחלט. זהו שלב ה-flaccid paralysis.
בתמונה מספר 3, אשר צולמה לאחר 3 חודשים, ניתן לראות שהסימטריה מתחילה לחזור והצד הפגוע כבר קצת פחות נפול. זהו שלב ה-Paresis ובו מתחילות תנועות חלשות ראשוניות. חדי אבחנה ישימו לב שזווית הפה מתרוממת מעט בצד הפגוע בעת הניסיון לחייך.
בתמונות 4-5, שצולמו לאחר 4 ו-5 חודשים מאז השיתוק, ניתן לראות שההחלמה ממשיכה וניכר שיפור משמעותי בסימטריה של הפנים.

בתמונה מספר 6, שצולמה כחצי שנה לאחר הופעת השיתוק, ניתן לראות החמרה מסויימת: העין נראית סגורה יותר וגם החיוך מעט פחות פתוח. הסיבה לכך שהיא שכעת התפתח למטופלת סינקיניזס. סינקינזיס מתפתח לרוב האנשים אשר חוו החלמה איטית או מעוכבת בעקבות השיתוק.

תסמונת בל - מראה פנים לאורך שלבי ההחלמה, החל מהופעת השיתוק ועד סינקינזיס

 

חשוב להבין שמסלול ההחלמה הנ“ל אינו מיוחד. הוא טיפוסי ורגיל עבור 15% מהאנשים אשר שמאובחנים עם בלס פלסי. אותם אנשים, חווים החלמה איטית עם דפוס דומה. ראו את צילום מסך למטה מתוך הרצאתה המצויינת של Jackie Diels.

רצף הריפוי אצל מטופלים עם החלמה מושהית: שיתוק פלסידי, פרזיס, סינקינזיס
שלבי ההחלמה לאחר פציעה עצבית מדרגה 2 (אקסונוטומזיס)
שלבי ההחלמה לאחר פציעה עצבית מדרגה 2 (אקסונוטומזיס)

 

הבהרה משפטית: הכתוב למטה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי וכל מטרתו לספק מידע ובשום מקרה אינו בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית. התכנים נועדו להרחבת הידע האישי של הקוראים ואין לראות בהם תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

תפריט נגישות

התכנים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי. התכנים נועדו להרחבת הידע האישי של הקוראים ואין לראות בהם תחליף להתייעצות עם רופא מומחה או גורם מקצועי מוסמך בתחום הפציאליס. את האתר הקים אילן ליבנה, אשר חלה בעצמו בפציאליס, והחליט לרכז ולהנגיש לקהל הרחב את המידע אותו צבר לאורך מסע השיקום שעבר.