לוגו פציאליס, בלס פלסי ושיתוקי פנים - אתר המידע למתמודדי שיתוק פנים

טיפול עם תרופה אנטי-ויראלית

תרגום מתוך הספר החדש Fix My Face אשר נכתב ע"י מומחים בתחום שיקום מפציאליס:


"שתי הסיבות הנפוצות ביותר לשיתוק פנים פתאומי הן ויראליות:
1. הרפס סימפלקס (אותו וירוס שגורם להפרס בשפתיים)
2.  הרפס זוסטר (אותו וירוס שגורם לאבעבועות רוח, שלבקת חוגרת ורמזי האנט).

לכן, חלק מהרופאים נותנים תרופה אנטי-ויראלית במקרה של הופעת שיתוק פנים פתאומי. בדרך כלל הרופא ייתן מרשם למשך 7-10 ימים של טיפול אנטי ויראלי. למשל תרופה בשם אציקלוביר במינון של 800 מ"ג, 5 פעמים ביום. 

נכון להיום, המחקרים אשר בחנו את ההשפעה של טיפול אנטי ויראלי על החלמה משיתוק פנים פתאומי, לא הראו שיש תועלת באופן מובהק. אבל חשוב לדעת שהמחקרים הנ"ל בדקו את ההשפעה של טיפול אנטי ויראלי שניתן רק במשך שבוע אחד. אנחנו מאמינים שזהו זמן קצר מדי כדי לקבוע אם אנטי ויראלי באמת יכול להועיל. 

הסיבות שבגללן אנחנו חושבים כך:
1. רק כ-15% מהחולים עם שיתוק פנים פתאומי יראו סימנים של שלפוחיות/פצעים על האוזן (שהם סימן ברור לרמזי האנט). אבל מחקרים מולקולרים של דם ורוק מחולים שאובחנו עם שיתוק פנים פתאומי, מעידים על כך שכ-39% הראו סימנים להתפרצות מחדש של וירוס הרפס זוסטר.

2. במחקרים על אנשים שאובחנו עם שלבקת חוגרת, ראו שטיפול אנטי-ויראלי הוריד באופן דרמטי את החומרה של סיבוכים עצביים ארוכי טווח. לכן אנחנו צופים שגם יהיו הרבה פחות סיבוכים ארוכי טווח לאנשים אשר עצב הפנים הותקף ע"י וירוס ההרפס זוסטר (כלומר שיש להם תסמונת רמזי האנט).
3. מתוך הניסיון שלנו  עם חולי רמזי האנט במרפאה שאנחנו מפעילים, ראינו שאלה שקיבלו טיפול אנטי ויראלי במשך תקופה ארוכה (למשך 6 שבועות) החלימו טוב יותר מאשר אלו שלא.

 

ככלל, כאשר שוקלים לתת טיפול רפואי מסוים, צריך לשקול באחריות את היתרונות והסיכונים שבמתן הטיפול. עבור חולים עם שיתוק פנים פתאומי, יש סיכוי יחסית גבוה של החלמה לא מלאה ( בערך 25%-30% לא יחלימו באופן מלא). עובדה זו כשלעצמה, יכולה להצדיק שנשקול כל טיפול אשר יכול לעזור.

אם אין לחולה מניעה רפואית מבחינת תופעות לוואי, ולאור הממצאים החיוביים הקייימים כיום לשימוש בטיפול אנטי-ויראלי כנגד וירוסי הרפס שונים, אנחנו ממליצים זאת לחולים שלנו.

בנוסף, תקוותינו היא שהרופאים המאבחנים שיתוק פנים, ישקלו טיפול מוקדם ומספיק ארוך של טיפול אנטי ויראלי (מתן טיפול תוך 72 שעות מהופעת השיתוק ולמשך זמן של 6 שבועות), ושיבוצעו מחקרים נוספים בנושא זה. 

אנחנו מאמינים שבסופו של דבר המחקרים הללו יוכיחו את היתרונות של טיפול אנטי-ויראלי ממושך עבור אנשים המאובחנים עם שיתוק פנים פתאומי."

ד"ר ריילי מדבר על החשיבות של טיפול עם תרופה אנטי-ויראלית לכל האנשים שמתמודדים עם שיתוק פנים פתאומי (בלס פלסי או תסמונת רמזי האנט)

שימו לב לדבריו החשובים של ד"ר ערן אלון, מנהל המחלקה למחלות אף־אוזן־גרון וניתוחי ראש וצוואר במרכז הרפואי שיבא כפי שפורסמו במוסף "7 ימים" של ידיעות אחרונות:

"אני נותן לכולם אנטי־ויראלי. האם אני משוכנע שזה עושה את ההבדל? לא. אבל אני עושה הערכת סיכון. הנזק לאנשים שיש להם שיתוק מלא - הנכות היא משמעותית לכל החיים. המחיר לתת למישהו טיפול אנטי־ויראלי לשבוע הוא בערך אפס. אין שום סיבה לא לתת למישהו טיפול שעשוי לעזור לו כשאנחנו יודעים שהחלופה היא כל כך משמעותית. יכול להיות שאני משוחד מעצם זה שחוויתי את המחלה בעצמי לפני 18 שנה ואני לא רוצה שזה יקרה לאף אחד אחר." 

כמו כן, שימו לב שד"ר ערן אלון קיבל בעצמו טיפול אשר כלל תרופה אנטי-ויראלית בנוסף לטיפול בסטרואידים:

ד"ר ערן אלון מתאר את חוויותיו כאשר לקה בשיתוק פנים (פציאליס), ואת הטיפול בתרופתי שקיבל וכלל תרופה אנטי ויראלית וסטרואידים.
שים לב שלמרות שד"ר ערן אלון קיבל טיפול תרופתי שכלל גם תרופה אנטי ויראלית (בנוסף לסטרואידים), עדיין נגרם לו נזק בלתי הפיך לעצב (החלמה חלקית/סינקינזיס), אבל לפחות הוא יודע שהוא קיבל את הטיפול שמגדיל את הסיכויים להחלמה במקרה שסיבת השיתוק היא הרפס זוסטר (תסמונת רמזי האנט).
בישראל יש הרבה חולים שלא מקבלים אנטי ויראלי ולכן, במקרה ונגרם להם נזק חמור לעצב, הם גם נשארים עם תסביך נפשי-פסיכולוגי שבו הם שואלים עצמם "מה היה יכול להיות אילו היינו מקבלים גם תרופה אנטי ויראלית?".

 

דוגמא למידע שיווקי ולא מדעי בנושא טיפול בפציאליס המופץ בטלויזיה, והמלצת ד"ר רפי קרסו על טיפול בסטרואידים, משחות לעיניים והימנעות מגירוי חשמלי.
שימו לב שפרופסור קרסו מעדיף להוסיף גם וולטרקס (תרופה אנטי-ויראלית) לטיפול הרגיל של הסטרואידים.

 

ד"ר דניאל קידר מסביר על הרציונל בלתת טיפול אנטי ויראלי, במיוחד אם מדובר על שיתוק מוחלט.

 

 

בית חולים רמב"ם מדווח על עדכון ההנחיות לטיפול במצבי שיתוק פנים (פציאליס)
בית חולים רמב"ם מדווח על עדכון ההנחיות לטיפול במצבי שיתוק פנים (פציאליס)
2 חפיסות אציקלוביר

 

תפריט נגישות

התכנים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי. התכנים נועדו להרחבת הידע האישי של הקוראים ואין לראות בהם תחליף להתייעצות עם רופא מומחה או גורם מקצועי מוסמך בתחום הפציאליס. את האתר הקים אילן ליבנה, אשר חלה בעצמו בפציאליס, והחליט לרכז ולהנגיש לקהל הרחב את המידע אותו צבר לאורך מסע השיקום שעבר.