לוגו פציאליס, בלס פלסי ושיתוקי פנים - אתר המידע למתמודדי שיתוק פנים

דרגות שונות של נזק לעצב הפנים

תרגום של חלק מהראיון עם סוזן רנקין, מומחית לעצב הפנים:

"ישנן שלוש דרגות של נזק לעצב הפנים:

1) נזק מדרגה 1 (נקרא גם נוירופרקסיה) נזק מדרגה 1 מתרחש כאשר העצב מגורה ברמה שהוא מפסיק לירות אותות לשרירים, אבל הוא עדיין שלם ומחובר לשרירים. לאחר שהטיפול הסטירואידי והאנטי-ויראלי מסתיימים, והוירוס מתחיל לחלוף, העצב מתחיל לאט לאט לירות אותות לשרירים.

לכן, תנועות ראשונות יחזרו מתישהו בין שבוע עד 6 שבועות מתחילת השיתוק. למרבה המזל, 85% מהאנשים עם בלס פלסי נופלים בקטגוריה זו. אנשים אלו יתאוששו עם הטיפול התרופתי הנ"ל ושום טיפול אחר אינו נחוץ. כ- 15% מהאנשים לא נופלים בקטגוריה זו. לעיתים יכול להיגרם להם נזק מדרגה

2. נזק מדרגה 2 (נקרא גם אקסונטומזיס) במצב זה "הצינורות" החיצוניים של העצב נשארים שלמים אך בתוך אותם צינורות קטנים, סיבי העצב יכולים להתפרק. במקרה כזה, סיבי העצבים צריכים לצמוח מחדש. עצב הפנים הוא מדהים כיוון שהוא צומח מחדש. העצב גדל בקצב של מילימטר ליום, ולכן לוקח יותר זמן עד שהוא יכול לחבר אותו לשריר כדי לגרום לו לתנועה. הבעיה עם נזק מדרגה 2, במקרים מסוימים, היא שהצינורות הקטנים שאמורים להכווין את העצבים לשרירים הנכונים, נפגעים גם הם.

אם הצינור חסר, העצב עדיין יגדל, אבל הוא לא יודע לאן בדיוק לגדול. כך שהוא יכול להסתיים בשריר שונה מזה שהיה במקור. למשל, עצב העיניים יכול בסופו של דבר להיכנס לצינור הפה. אז עכשיו המוח חושב שהוא מדבר אל העין בזמן שהפה בכלל עובד. זו דוגמא לסינקינזיס. בדרך כלל סינקיניזס מתחיל להתפתח מתישהו בין שלושה לשמונה חודשים מאז תחילת השיתוק, תלוי במספר תנאים כמו גילך, מצבים רפואיים אחרים (סוכרת, תת פעילות של בלוטת התריס, לחץ דם גבוה), או כל מחלה אוטואימונית.

3) נזק מדרגה 3 (נקרא גם נוירוטמזיס) נזק זה מתרחש אם הייתה לך פגיעה טראומטית בה העצב ממש נחתך (למשל בניתוח). אם מדובר בחתך נקי ויפה, המנתחים יתפרו שוב את הצינורות החיצוניים וזה יחזור להיות פגיעה מדרגה 2. לפעמים הם צריכים לעשות השתלת עצבים אם זה היה חתך מבולגן. אז אלה שלוש דרגות הפגיעה בעצב ובקווי הזמן שמלווים אותם."

 

בתמונה למטה ניתן לראות את מסלולי ההחלמה הטיפוסיים כתלות בדרגת הפגיעה בעצב.
כ- 85% מהאנשים עם בלס פלסי חווים נזק יחסית קל לעצב (דרגה 1) ומסלול ההחלמה שלהם צפוי להיות יחסית מהיר וללא סיבוכים כרוניים. כמו ההחלמה של אנה זק.
כ- 15% מהאנשים עם בלס פלסי חווים נזק עצבי קשה יותר (דרגה 2) ומסלול ההחלמה שלהם צפוי להיות איטי יותר ויכלול סיבוכים כגון סינקיניזס. כמו ההחלמה של מיכל אנסקי.

הערות:
א) הפוסט עושה הכללה גסה ולכן סובל מאי-דיוקים, וזאת בכדי לפשט את הדברים.
ב) שימו לב שהמידע הנ"ל הוא בהינתן שהמטופל התחיל את הטיפול התרופתי המתאים תוך 72 שעות מרגע הופעת השיתוק.

פציאליס - מראה פנים לפי דרגות נזק לעצב הפנים לאורך זמן
תרחישי החלמה שונים כתלות בדרגת הפגיעה בעצב. לחצו על התמונה כדי להגדיל אותה.


תודה ל Ohad Dabush – Amy Sameck על שהסכימו לשתף!

השרירים השתתקו כי העצב נפגע. בשלב האקוטי, השרירים אינם פגועים או תפוסים. הם אינם צריכים שחרור כדי "להתעורר". מה שפגוע זה העצב. הוא נמחץ בתוך התעלה הצרה והסטרואידים עוזרים בהפחתת הדלקת שגורמת לאותו לחץ על העצב.
https://youtu.be/vlebto8jo70
המחשת ההבדל בין נזק מדרגה 1 לבין נזק מדרגה 2. הנה הקישור למקור

 

 

הנה מידע קצת יותר מפורט על תרחישי החלמה שונים:

Recovery may be complete as in the majority of cases of Bell's Palsy, to none or incomplete, when there has been a significant injury to the facial nerve. This may result in complete or persistent residual facial weakness and synkinesis.  Patients fall into three groups:  Group 1: Complete recovery of facial function without sequelae  Group 2: Incomplete recovery of facial motor function but no cosmetic defects apparent to the untrained eye.  Group 3: Permanent neurologic sequelae that are both clinically and cosmetically apparent.  The sooner recovery starts the less Iikely are the chances that sequelae will develop:  @ If movement is noted within 3 weeks then recovery is most Iikely to be complete  @ If recovery starts between 3 weeks and 2 months, then the outcome is usually satisfactory.  @ If recovery does not begin until 2-4 months from onset, the Iikelihood of incomplete recovery is high, including residual weakness and synkinesis  @ If there is no recovery by 4 months then the patient is more likely to have sequelae such as synkinesis, crocodile tears and rarely hemifacial spasm
פירוט על תרחישי החלמה שונים. לחצו על התמונה כדי להגדיל אותה. הנה הקישור למקור


המידע נלקח מתוך האתר של קהילת המומחים הבינלאומית

מקורות לקריאה נוספת:
1) הראיון המלא עם סוזן רנקין
2) סיווג דרגות נזק עצבי לפי האתר הבריטי לשיתוקי פנים
3) סיווג דרגות נזק לעצב לפי האתר של physiopedia.

תפריט נגישות

התכנים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי. התכנים נועדו להרחבת הידע האישי של הקוראים ואין לראות בהם תחליף להתייעצות עם רופא מומחה או גורם מקצועי מוסמך בתחום הפציאליס. את האתר הקים אילן ליבנה, אשר חלה בעצמו בפציאליס, והחליט לרכז ולהנגיש לקהל הרחב את המידע אותו צבר לאורך מסע השיקום שעבר.