לוגו פציאליס, בלס פלסי ושיתוקי פנים - אתר המידע למתמודדי שיתוק פנים

טיפול עם סטירואידים


תרגום של קטע מתוך הספר החדש Fix My Face שעוסק בשיתוקי פנים:

"מחקרים רבים מראים ששיעורי ההחלמה הם טובים יותר עבור אנשים שקיבלו טיפול סטירואידי בתוך 3 ימים מרגע הופעת השיתוק. הסטירואידים מקטינים את הדלקת בתוך וסביב עצב הפנים. אם הרופא שאיבחן אותך לא נתן לך סטירואידים מסיבה כלשהי, אנחנו ממליצים מאד שתלך באופן מיידי לקבל חוות דעת רפואית נוספת כדי לוודא שאתה מטופל באופן מיטבי.

ברוב המוחלט של המחקרים אשר בוצעו כדי להוכיח את היעילות של סטירואידים, נעשה שימוש במינון של 60 מ"ג ל-5 ימים ראשונים ואז הפחתה מדי יום ב-10 מ"ג נוספים למשך 5 ימים נוספים (סה"כ 10 ימים).

אף על פי כן, הדלקת בעצב אשר נגרמת מוירוס ההרפס סימפלקס (אותו הרפס שאנחנו רגילים לראות על השפתיים) יכולה להימשך כ-3 שבועות, והדלקת בעצב אשר נגרמת מוירוס ההרפס זוסטר (הוירוס שגורם לאבעבועות רוח, שלבקת חוגרת ותסמונת רמזי האנט) יכולה להימשך כ-4 שבועות ואף יותר.

בגלל שהסיבה המדוייקת של שיתוק פנים פתאומי אינה ידועה אצל רוב החולים, ההמלצה שלנו היא להמשיך את הטיפול הסטירואידי למשך 22 יום עבור כל החולים שיש להם שיתוק פנים מוחלט (של חצי הפנים), במידה ואין מגבלה רפואית אחרת שמונעת מהם לעשות זאת.

יתרה מכך, ההמלצה שלנו היא חזקה יותר כאשר יש סימנים גלויים לכך שמדובר בתסמונת רמזי האנט. אנחנו נותנים 60 מ"ג ל-7 ימים, ואז מקטינים ב-10 מ"ג כל 3 ימים, למשך 15 הימים הבאים (כלומר סה"כ 22 ימים). עבור חולים שעדיין יש להם כאבים בפנים לאחר 3 שבועות, אנחנו ממליצים מאד לשקול להמשיך טיפול סטירואידי עד אשר הכאב חולף. לצערינו, המינון הספציפי אשר ניתן לחולים, משתנה מאד בין רופא לרופא.

חלק מהחולים מקבלים כיום מינון נמוך וקצר מהמינון של המקובל של 10 ימים אשר לגביו נעשו רוב המחקרים, ומעט מאד חולים מטופלים ע"י סטירואידים למשך שלושה שבועות מלאים. תקוותינו היא שעם העלאת המודעות לנושא של שיתוק הפנים ולסיבות שבגללן הוא נגרם, יותר רופאים יהיו מוכנים לתת טיפול סטירואידי ממושך יותר לחולים (אם אין מניעה ספציפית למשל בגלל הריון, סכרת וכ"ו)."

טיפול סטרואידי מומלץ ע"פ ד"ר ריילי

השוואה בין הטיפול הסטנדרטי (10 ימים סה"כ) לעומת הטיפול של ד"ר ריילי (22 ימים סה"כ).

 

המומחית לשיתוקי פנים Jodi Barth מסבירה מדוע לדעתה כדאי לתת טיפול סטרואידי ארוך יותר של 3 שבועות (לעומת הטיפול הסטדנרטי של 10 ימים). לחץ כאן כדי לצפות בהרצאה המלאה של Jodi

2 חפיסות פרדניזון לטיפול ראשוני בשיתוק פנים

 

תפריט נגישות

התכנים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי. התכנים נועדו להרחבת הידע האישי של הקוראים ואין לראות בהם תחליף להתייעצות עם רופא מומחה או גורם מקצועי מוסמך בתחום הפציאליס. את האתר הקים אילן ליבנה, אשר חלה בעצמו בפציאליס, והחליט לרכז ולהנגיש לקהל הרחב את המידע אותו צבר לאורך מסע השיקום שעבר.