לוגו פציאליס, בלס פלסי ושיתוקי פנים - אתר המידע למתמודדי שיתוק פנים

החלמה איטית מבלס פלסי או רמזי האנט

 

 

 

 

 

מה עושים אם לא רואים כמעט אף סימן להחלמה במשך יותר מחודשיים?

בבלס פלסי ובתסמונת רמזי האנט בהחלט ייתכן שבו ההחלמה מתעכבת מלהתחיל (נקרא גם delayed recovery). לעיתים יכולים לחלוף אפילו 3-4 חודשים עד אשר יתחילו סימנים ראשונים של החלמה.

אצל בערך 15% מהחולים בבלס פלסי ההחלמה תתעכב מלהופיע. אצל חולי תסמונת רמזי האנט המצב אפילו חמור יותר: כ-30% מהם יחוו החלמה מעוכבת (וזה בהנחה שהם בכלל קיבלו טיפול אנטי ויראלי + סטירואידי מוקדם).

במצב כזה שבו ההחלמה מתעכבת מלהופיע, העצבים צריכים לגדול מחדש ולעבור את כל המרחק בין איזור האוזן (שם העצב נפגע קשה) לבין שרירי הפנים השונים.

עצב הפנים גדל לאט, בקצב של 1 מ"מ ליום. לכן, באופן תיאורטי, אחרי 3-4 חודשים הוא יעבור מרחק של בערך 9-12 סנטימטרים וזה אמור להספיק לו כדי להצליח להגיע מחדש לכל שרירי הפנים.

הבעיה היא שיש הבדל בין התיאוריה לבין הפרקטיקה. בפועל, עצבים שגדלים מחדש בדרך כלל גם עושים "טעויות בניווט" וחלקם נוטים להתחבר לשרירים הלא נכונים. זו גם הסיבה העיקרית לסינקיניזס. לפעמים אפילו קורה מצב שחלק מהשרירים כלל לא יזכו לעצבוב מחדש כי אף אחד מענפי העצב שגדל לא יצליח למצוא את דרכו אליהם. קשה לצפות מראש את מידת ההצלחה של כל התהליך המורכב הזה.

אם אתם כרגע במצב שבו ההחלמה מתעכבת, זיכרו שהיא מתרחשת. אתם לא רואים אותה אבל היא מתרחשת מתחת לעור. בכל יום שעובר ענפי העצב גדלים עוד מילימטר, וברגע שאותם ענפים יפגשו מחדש את השרירים אתם תתחילו לראות שיפורים. קודם כל הסימטריה תחזור ולאחר מכן תנועות ראשונות יתחילו.

לאחר שזה קורה, תצטרכו ללמוד להזיז מחדש את שרירי הפנים. האנלוגיה המתאימה היא אדם שנפגע ברגליים והיה בכיסא גלגלים תקופה ארוכה וכעת הוא צריך ללמוד ללכת שוב פעם מחדש. היכולת הזו לא חוזרת באופן אוטומטי. צריך ללמוד אותה מחדש. זה לא תהליך פשוט וזה לא יהיה מושלם אבל אפשר להשיג שיפורים ולמקסם את ההחלמה בעזרת מטפל שהתמחה בתחום הזה.

 

מצב שבו ההחלמה מתעכבת מלהופיע למעלה מחודשיים
המחשה של תהליך צמיחת העצבים לאחר שקרתה פגיעה עצבית חמורה שהובילה לניוון והתפרקות העצב המקורי (נקרא גם Axonotomesis או Wallarian Degeneration)
תהליך צמיחת העצבים לאחר נזק עצבי מסוג אקסונוטומזיס

 

הסיכוי להחלמה מלאה תלוי בחומרת השיתוק
הטבלה הבאה לקוחה מתוך הספר Fix My Face שנכתב ע"י מומחים לפציאליס:

פציאליס - הסיכוי להחלמה מהירה לפי משך זמן השיתוק
הסבר על הסיכויים להחלמה מלאה או חלקית מאת ד"ר מייקל ריילי, מומחה לשיתוקי פנים.

מידע נוסף:

  1. שלוש דרגות של נזק לעצב הפנים
  2. מטפלים שעברו הכשרה ספציפית בתחום השיקום מפציאליס

 

תפריט נגישות

התכנים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי. התכנים נועדו להרחבת הידע האישי של הקוראים ואין לראות בהם תחליף להתייעצות עם רופא מומחה או גורם מקצועי מוסמך בתחום הפציאליס. את האתר הקים אילן ליבנה, אשר חלה בעצמו בפציאליס, והחליט לרכז ולהנגיש לקהל הרחב את המידע אותו צבר לאורך מסע השיקום שעבר.